Co udělá špatný nebo starý olej s motorem?
Lehká otázka, ale těžká odpověď. Nejprve několik vstupních informací, které jsou výsledkem našich mnohaletých zkušeností.
Prvním kvalitativním ukazatelem u motorového oleje je odolnost vůči vysokým teplotám za přítomnosti spalin. Čím je teplota odolnosti vyšší a tato doba delší, tím je olej lepší. Tento jev se nazývá termo-oxidační stabilita. Má-li olej malou termo-oxidační stabilitu nebo je tato dlouhodobým provozem vyčerpána, může docházet k zapékání pístních kroužků. Kroužky v drážkách pístů jsou tísněny úsadami kalů a později i karbonu. S postupem doby se kroužky v pístních drážkách stávají nepohyblivými. Čerpací a těsnicí schopnost kroužků se zhoršuje až k nule. Výkon motoru klesá, roste spotřeba oleje a dochází k profuku spalin do karteru motoru. Tento proces vede k výraznému poklesu parametrů motoru. Není ale známo, že by tento jev vedl k okamžité havárii motoru. Účinek je ale nebezpečný ve své plíživosti.
Zimní oleje viskositní třídy 0W a 5W pak musí obsahovat i lehké složky, které se relativně snadno z oleje odpařují. Odpařivost pak nesmí být vyšší než je hodnota stanovená normou. Při použití nevhodného oleje mohou v motoru začít procesy, které jsou plíživé a pokud se rozvinou, mohou vést k vážnému poškození motoru či přímo havárii.
Zavádějící je, že iniciace těchto procesů může nastat s nevhodným olejem, ale projevit se může až po výměně za olej nový a kvalitní.